Alle werken

2016

Sjamaan | DordtYart Dordrecht 2016

GlassFever is een grote manifestatie over glas in de hedendaagse kunst, gerealiseerd door DordtYart in samenwerking met Studio Berengo op Murano, Venetië. In dit kader heeft DordtYart Rossella Biscotti, Folkert de Jong, Zoro Feigl, Tomáš Libertíny en mij de kans gegeven in Venetië een nieuw werk te ontwikkelen met de maestro's van Berengo. Het korte moment waarop het glas uit de oven komt, nog heet en vloeibaar is en zelf licht geeft, is het uitgangspunt voor mijn ontwerp geweest. Voordat het glas stolt, hard en bewegingsloos wordt, is het een grote bol van energie. Dit moment heb ik willen vertalen naar een monumentaal, dynamisch object van gegoten glas, dat door middel van natuurlijk licht opnieuw tot leven komt.

I'll be your mirror | Stadsschouwburg Utrecht 2016

I’ll be Your Mirror is een grote spiegel, opgehangen als een gong. De spiegel bestaat uit 15 segmenten die, in een slow performance, ten opzichte van elkaar bewegen. De spiegel wordt geactiveerd door geluid in de ruimte en kan langzaam bewegen, maar ook schoksgewijs in stukken breken. Vlak voor aanvang van de voorstelling gaan de delen sneller bewegen. Ook het licht erachter gloeit dan op. Het publiek ziet zichzelf, maar de spiegel speelt met de verwachtingen- net als in het theater staat de toeschouwer af en toe op het verkeerde been.

Afm.

2015

Passage de la Baleine | Oude Lombardsteeg Leeuwarden 2015

Passage de la Baleine refereert aan de overdekte passages in Parijs. Tegelijkertijd verwijst het werk naar de tijd waarin een grote zeearm het oude zeekleigebied in Friesland in tweeën gedeeld hield en Leeuwarden een nederzetting was aan de Middelzee. De ribben van een walvisskelet vormen de bogen van een passage- de walvis lijkt klem te zitten in de smalle steeg in het centum van Leeuwarden. Maar de ledverlichting die is opgenomen in het 60 meter lange skelet brengt het hele organische gevaarte toch weer in beweging.

Afm. 60 x 3.40 x 7.80m
Geparelstraald scheepsaluminium, multicolor leds en computer

2014

Possibility Plant | De Belastingdienst en DUO Groningen 2014

Possibility Plant is een machinerie van buizen, bruggetjes en trappen, een informatieraffinaderij op volle toeren. Uit de cilinders druppelt gekleurd licht op de vloer van de parkeergarage. Vanaf het plein zie je alleen een zware, zwarte doos met kieren in een golvend lijnenpatroon. Door de kieren heen kun je een glimp opvangen van de processen die zich binnen afspelen. Bij avond straalt er een geheimzinnig licht uit, wat de suggestie wekt van een groot werkend brein.

Afm. 4.30 x 4.30 x 4.30m
Staal, aluminium, leds, microprocessor

Swing | Zomeren op de Buitenplaats - Beeckestein, Velsen-Noord 2014 / Een Dwaze Zomer op Huize Frankendael, Amsterdam 2015

De hoog in de lucht schommelende dame is geïnspireerd op de schilderijen van de kunstenaars Watteau en Fragonard. De jurk van dikke lagen iriserende folie verandert afhankelijk van de kijkhoek telkens van kleur. Zomeren op de Buitenplaats toont site specific werk van de kunstenaars: Atelier Van Lieshout, Inti Hernandez, Chikako Watanabe, Giny Vos, Job Koelewijn, Maze de Boer, Berend Strik en studenten van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

De jurk van de schommelende dame is gemaakt in samenwerking met Niki Milioni

Recensie in Het Parool

Gabriël | DordtYart Dordrecht 2014

In een voormalige machinehal in Dordrecht verschijnt in gekleurde transparante folies de aartsengel Gabriel. De folies hangen in dertig lagen aan het plafond en creëren een licht- en schaduwwerking die het beeld diepte geeft. De verschijning speelt een spel met het invallende daglicht en verandert de machinehal tijdelijk in een sacrale ruimte.

10 X 16 X 7 m
88 gekleurde folies van 560-60 cm en 30, 60 en 90 en 120 cm breed, 32 horizontale staalkabels

Realisatie is samenwerking met Janina Schipper en Santiago Fernandez de Mosteyrin

2013

Light Gig | LantarenVenster Rotterdam 2013

Op een wand naast de ingang van film- en muziektheater LantarenVenster in Rotterdam verschijnt in lichtlijnen een grote tekening van rennende paarden. De paarden zijn nooit helemaal te zien, de haastige schets laat ze slechts fragmentarisch oplichten. Het werk refereert aan de rijke geschiedenis van de voorstelling van paarden in beweging: van de vroegste grottekeningen, via de fotoseries van Muybridge en de eerste cowboyfilms tot en met de felle lichtbeelden in het hedendaagse stadsbeeld. Het handschrift van de tekening zelf is gebaseerd op de krassen in celluloid kenmerkend voor de vroege film.

Afm. 21 x 7.5 m
Hout, 300 witte ledstrips van verschillende lengten, microprocessor

2012

Ruis | Viaduct Amstelveen; Keizer Karel Galerie (K2G), 2012

Het werk Ruis is gemaakt voor K2G, de galerie in het Keizer Karel Viaduct onder de A9 in Amstelveen. Aan twee kanten in het donkere viaduct hangen in totaal 12 lichtpanelen (mupi’s) waarop ruis te zien is. De ruis speelt een spel met zichzelf, pixels worden opgegeten en komen weer tot leven. De beelden die hier uit opdoemen zijn bekende iconen uit de kunst.

Afm. 190x 135 x 15 cm
Plexiglas, kunststof, 2034 witte leds, 12 microprocessors
Met dank aan JCDecaux

Video van het werk

The Window of Your Eyes | Provinciehuis Drenthe Assen 2012

The Window of Your Eyes bestaat uit 200 boomstammetjes, verticaal opgesteld als een soort heksenkring tussen de bomen, in het parkachtige landschap bij het Provinciehuis in Assen. De stammen in de binnenste ringen zijn in het midden onderbroken door glazen buizen met daarin leds die een diffuus lichtschijnsel verspreiden. De buizen tekenen een beeld af van een transparante schaal, een lichtende vorm waarin kleurschakeringen van de lucht lijken te weerspiegelen. Het licht roept afwisselend verschillende associaties op: een wervelwind, een wolk, mistnevel, of de witte wieven. Het werk zoekt aansluiting bij de traditie van grote ingrepen in het landschap zoals die in de jaren zeventig door Robert Smithson werd gestart. Tegelijk verwijst de komvorm die in het werk lijkt te zweven naar de Balloër Kuil die op deze plek als historische plaats van samenkomst gefunctioneerd heeft.

Afm. 4 x 20 x 20 m
200 boomstammen, 81 glazen buizen, 772 multicolor leds, computer

The White Cube | Nieuwezijds Armsteeg Amsterdam 2012

The White Cube is een kunstwerk voor een wooncomplex in een veelgebruikte donkere en verwaarloosde steeg, een favoriete wildplasplek in het centrum van Amsterdam. De titel van het werk verwijst naar de tentoonstellingszaal als witte kubus: een smetteloze, spierwitte ruimte waarin stilte, aandacht en eerbied heersen. De tentoonstellingsruimte is terug te zien in de perspectivische tekening die de gehele façade van het complex beslaat en die door middel van verzonken lichtbuizen is aangebracht in platen van fijn geribbeld aluminium. Het werk creëert een heldere, schone bijna sacrale plek in het hart van de stad. De tekening, waarin bestaande ramen, deuren en brievenbussen een rol hebben gekregen, wekt in de nauwe, beschutte steeg de illusie van driedimensionaliteit.

Afm. 12 x 3.70 m
Aluminium, staal, gehard glas en leds

2011

Hope | Cityscapes Gallery Amsterdam 2011

Een bootje van licht in een zee van messing buisjes; een nabeeld van het werk Miracle in Between dat eerder gerealiseerd werd in Delhi, India.

Afm. 36 x 51 x 30 cm
500 messing buisjes, 180 witte leds, hout

Cinema Today | Glow Festival Eindhoven 2011

De etalage van de winkel van America Today is tijdelijk veranderd in een cinema van grove pixels. Beelden van de eerste bewegende film tonen simpele menselijke handelingen en alledaagse gebeurtenissen. De resolutie van het beeldscherm is laag, waardoor de afbeeldingen lijken te stammen uit het begin van het computertijdperk.

Afm. 3.20 m x 19 m
Karton, papier, 1536 witte leds en computer

Elektrowachter | Weidevenne Purmerend 2011

In de voegen van een in baksteen gemetseld Trafohuisje bewegen in horizontale richting groene pulserende lichtlijnen. Een lichtgrafiek die naar boven en naar beneden uitslaat lijkt de activiteit in de buurt te monitoren. Het is een abstracte verbeelding van het begrip energie. Tegelijkertijd maakt het de functie van het trafohuisje om de buurt van stroom te voorzien zichbaar en concreet Het driehoekige gebouwtje is in samenwerking met Roeleveld-Sikkes Architecten gerealiseerd.

Afm. (13 x 9 x 15) x 7m hoog
Bakstenen, staal, LEDs en computer

Round and Round | KunstKapel Zuidas Amsterdam 2011

Round and Round is een cinematografische lichtinstallatie die vroege filmbeelden met de vroegste, grove beelden van de computer combineert en vertaalt in uitvergrootte pixels. De installatie speelt in op de bijzondere architectuur van de KunstKapel: een volledig ronde, doorlopende muur. Een constructie van 4096 ledpixels voorziet de ruimte van een permanent verschuivend patroon van licht en donker. Doordat de pixels, aangestuurd door een computer, alle 256 grijswaarden kunnen tonen en dus genuanceerde beelden kunnen maken, ontstaan in het abstracte patroon duidelijk herkenbare voorstellingen. De ruimte is zo getransformeerd in een zoötroop, het eerste apparaat waarmee bewegende beelden tevoorschijn werden getoverd. Het licht komt alleen van de installatie en de bezoeker staat midden in het kunstwerk, omgeven door een voorstelling van fragmenten en flarden van de allereerste vormen van bewegend beeld. Het gebruikte materiaal is afkomstig van o.a.: Eadweard Muybridge, de gebroeders Lumière, Thomas Edison, Hans Richter, Oskar Fischinger, Busby Berkeley.

Afm. 20 x 20 x 4.20m, 360º panorama
Karton, kalkpapier, 4096 witte leds (pixels) en computer

2010

Zien Zonder Gezien Te Worden | Kromhout Kazerne Utrecht 2010

In de Kromhout Kazerne worden door middel van 2624 witte leds lichtvlakken geprojecteerd op een 32 meter lange tribunewand. Binnen in de gang speelt zich een spel van licht en donker af, vanaf de Weg tot de Wetenschap ziet men bewegende pixelige voorstellingen gebaseerd op beelden van observatatieintrumenten van het leger, zoals van een radar, een warmtekijker en een zoeklicht. Zo vliegt een zwerm vogels op uit een camouflagepatroon, verandert een bos in zebrastrepen en komt vanuit bewegende boomblaadjes langzaam een legervoertuig te voorschijn.

Afm. 2 wanden van 16 x 3.5 m
164 aluminium buizen, 2624 witte leds, computer

Link naar beeldmateriaal van de NTR

2009

New Face | Knooppunt Azelo Deventer 2009

In het kader van de kunstmanifestatie IAMA1, georganiseerd door Kunstenlab Deventer, werd het werk New Face geïnstalleerd langs de A1 bij knooppunt Azelo. Het werk bestaat uit een groot, halftransparant, gespannen doek met daarop een geabstraheerde compositie van een landschap. Het is een assemblage van nieuwe en oude landschappen die in een grove pixels zijn samengevoegd. New Face was te zien van juni tot begin september 2009.

Afm. 8 x 16 m
Mesh banner

Kristalpaleis | Elicium RAI Amsterdam 2009

In een kubus, opgebouwd uit dunne aluminium buizen en witte leds, verschijnen herkenbare, ruimtelijke objecten. Een onophoudelijke stroom voorwerpen trekt voorbij: een stoel, een vaas, een huis, een bal. Ze tonen in al hun schittering hun verleidelijke kracht. Magisch en gewichtloos zweven de iconen van het moderne leven door de ruimte. Ze wentelen om hun as, stoten elkaar aan, verliezen hun vorm, krimpen ineen of vallen uit elkaar. Het net van fijne buizen creëert een doorzichtige structuur die, als een fonkelend kristal, van ver de aandacht trekt. Het werk Kristalpaleis bevindt zich bij de ingang van het Elicium, de nieuwbouw van de RAI Amsterdam, van Benthem Crouwel Architekten.

Afm. 8 x 5 x 5 m
256 aluminiumbuizen, 4096 lichtpunten elk opgebouwd uit 6 witte leds, computer

White Noise (Handschrift van het heelal) | Alticomtoren Amsterdam 2009

Op 2 december 2009 werd het werk White Noise voor de telecommunicatietoren op de Zuidas in Amsterdam met een oerknal geopend. Wanneer het donker wordt verschijnt op de toren een voortdurend veranderend beeld van planeten en sterren, een twinkelend heelal waar meteorieten doorheen suizen en kleine explosies plaats vinden. Soms verschijnen er codes van letters en cijfers in dit universum als teken van menselijke communicatie.

Afm. 4 platforms, Ø 50 x 20 m
Gegalvaniseerd staal, 1044 leds, computer

2008

Fright Light | Galerie Jos Art Amsterdam 2008

Een insect opgebouwd uit 80 looplampen ligt naast z’n sokkel op de grond.

Afm. 2.80 x 2 x 2 m
80 looplampen

Miracle In Between | Ramlila Ground New Dehli 2008

Miracle in Between staat op Ramlila Ground, een groot openbaar terrein tussen Old Delhi en New Delhi. De installatie bestaat uit vijfhonderd bamboestokken van verschillende lengtes die in een grid in de grond staan geplant. Op een deel van de stokken zijn aan de bovenkant lampen aangebracht. Deze lichtpunten vormen samen een driedimensionale tekening van een boot. In een wisselend ritme neemt de lichtintensiteit van de lampen toe en weer af, waardoor de boot in beweging lijkt te zijn. Het werk was onderdeel van het festival 48⁰C.public.art.ecology, met onder andere Subodh Gupta en Tomas Saraceno.

Afm. 21.5 x 19 x 5 m
500 bamboestokken, 180 gloeilampen, DMX-mixer

Second Thought | Stadsbalkon Groningen Centraal Station 2008

Onder het Stadsbalkon dat voor het station in Groningen is geplaatst, hangt een sneeuwhuisje op z'n kop tegen het plafond. Elke paar minuten verschijnt het station als een kristalachtige lichtconstructie, om daarna in een wolk van lichtende sneeuwvlokken te verdwijnen en over te gaan in zijn eigen schaduw.

Second Thought is een reactie op de zichtbare spanning die is ontstaan tussen het nieuwe Stadsbalkon en het station. In het sneeuwhuisje toont het station zich als een sprookjesachtige voorstelling, maar de schaduw neemt als een dreigende vleermuis het beeld keer op keer over. Het werk is een reflectie op de veranderingen, een souvenir aan een plek die uit het zicht is genomen.

Afm. 3.00 x 2.00 x 1.35 m
Plexiglas, hout, leds

Reizend Zand | Stationsplein Apeldoorn 2008

Over een grote glazen wand voor het station in Apeldoorn vindt, aangestuurd door leds, een zandverstuiving plaats. Het stuivende zand kan prachtige patronen vormen, die steeds veranderen. Soms waait het onstuimig, een volgend moment is het weer rustiger en ligt het zand een tijdje stil. Soms steekt er een zacht briesje op dat het zand slechts lichtjes op doet stuiven, waardoor er minimale patroonveranderingen in het landschap waar te nemen zijn. Ook op grotere schaal verandert het landschap doordat de zandheuvels zich al stuivend geleidelijk verplaatsen. Soms hoopt het zand zich op aan één kant,, een beeld dat ondersteund wordt door de komvorm van het plein.

Afm. 100 x 4 m
Geëtst glas, 1.3 miljoen leds en computeraansturing

2007

De Verlichte Kamer | Limospark Nijmegen 2007

In het Limospark in Nijmegen staat een opengewerkt bouwwerk waarin, wanneer de straatverlichting aangaat, een lichtgevend zwevend interieur zichtbaar wordt. Het bouwsel is een restant van het officiershotel van het militaire kazerneterrein op deze plek, dat in 2005 werd omgevormd tot woongebied. Voor De Verlichte Kamer werd tijdens de sloop een deel van het hotel gespaard en uitgezaagd, waarna de muren en de vloeren werden opengezaagd. Als het donker wordt verschijnen een stoel en tafel, zo groot dat ze aan alle kanten het gebouw uit steken. Interieur en exterieur gaan in elkaar over. Het object is open en gesloten, het is bewoond en onbewoond, het is een teken voor de openstelling van het terrein en tevens een reflectie op ideeën over privégebied en openbare ruimte.

Gerealiseerd in samenwerking met Bart-Jan Hooft

Afm. 6.5 x 7 x 8.5 m
Baksteen, beton, staal, leds

2006

Zonneschat | Hoofdkantoor Shell Den Haag 2006

Een 7 meter hoge zware kluisdeur in de entreehal van het hoofdkantoor van Shell gaat af en toe met een klik open, waardoor er door een kiertje een fel, sidderend licht naar buiten stroomt. De kluis is de bewaarder van de opgeslagen energie van de zon. Naast de deur hangt een digitaal cijferpaneel waarop het verbruik en de opbrengst van de zonne-energie valt af te lezen. Wanneer de opbrengst van de zon hoger is dan het verbruik gaat de deur open. In het werk is een fictieve dag van 24 uur gecondenseerd tot 24 minuten. Dat betekent dat de kluisdeur, afhankelijk van de energieopbrengst van de zon, binnen 24 minuten 1 tot 6 minuten opengaat.

Afm. 7 x 3 m
Koper, leds, microcontroller

Körper in Körper | SportPlaza Mercator Amsterdam 2006

Een bewegende lichtvlek tast als een zaklantaarn de wanden en het plafond in een zwembad af. Soms staat het zoeklicht trillend stil, het wordt groter, dan weer kleiner, versnelt en vertraagt, verdwijnt en duikt op een andere plaats weer op. Tegelijkertijd verschijnen er op verschillende plekken in het zwembad 3-dimensionale projecties van bruggen, constructies uit sciencefictionfilms en andere silhouetten. Beelden uit onze hedendaagse mythologie doemen op en verdwijnen weer.

Afm. 6 x 25 m2
Fibers, hout, witte leds, computer

Lokroep - The Painted Chat | Stadskantoor Westpoortbeheer Amsterdam 2006

Over de gehele gevel van het Stadskantoor Westpoortbeheer zijn 6.500 witte leds aangebracht. Door het gericht uitschakelen van de leds verschijnen er uitsparingen die steeds veranderende woorden vormen. Het zijn woorden die een associatieve verbinding hebben met het gebied en met wat er in het gebouw gebeurt. Onder andere het groenbeheer en de zoutopdslag van de gemeente zijn er ondergebracht. Zo kan het zijn dat er ineens in grote letters WILD WEST of ZOUTWERK op de gevel staat te lezen. De woorden verschijnen in een ritmische op eenvolging, elke 20 seconden: MISTROOST- MOERSTAAF- MODE MOER – LAMOER Het werk is ook zichtbaar vanaf het spoor.

Afm. 76 x 6.5 m
Witte leds, computer

2004

Zwart Licht | Kunstenlab Deventer 2004

De volledig van de buitenwereld afgeschermde tentoonstellingszaal van het Kunstenlab is getransformeerd in een helverlicht laboratorium. In de ruimte klinkt het hinderlijke 50 herz geluid dat lampen soms maken, met daardoor heen vage kloppende en bonkende klanken. Op de achtergrond is ook het straatgeluid duidelijk hoorbaar. Als de overvloed aan lichten begint te dimmen, trekt er een schaduw over de vloer en valt er een plotselinge, zware stilte over de ruimte.

Afm. 3.5 x 18 x 16 m
340 lampen, lichtcomputer, geluidsinstallatie met 6 boxen

2003

Oost West Thuis Best | Winkelcentrum Snel en Polanen, Woerden 2003

In het winkelcentrum Snel en Polanen, in een nieuwbouwwijk in Woerden, zijn bestaande en door zelfbedachte volkswijsheden over kopen, winkelen en hebzucht verspreid. Spreuken als Duur is altijd mooi en Wat is uw boodschap? zijn in neon schrijfletters uitgevoerd en aangebracht in het trottoir van het winkelcentrum. De teksten liggen in opvallende, sterk uitvergrote m Staal, neon, matglas leestekens zoals haakjes, een komma en een liggend streepje. De leestekens liggen als een sieraad in de straat. Spreuken als: Duur is altijd mooi en Wat is uw boodschap?

7 tekens van 1 tot 3 m Staal, neon, matglas

Spacesaver | Hogeschool Domstad Utrecht 2003

Een ruimtelijke screensaver: een "spacesaver". Dunne buizen, lopen vol met de kleuren wit, rood, geel, blauw en groen in steeds andere patronen, zoals in de bekende screensaver van Microsoft. Spacesaver is een tekening in de ruimte, met een totale lengte van ongeveer een kilometer, die voor een groot deel zelfdragend is. Het pauzebeeld van de computer is letterlijk overgebracht naar de kantine, de plek waar gepauzeerd wordt. De lijnen komen vanuit het plafond en de muren de ruimte in. Ze verschijnen en verdwijnen in verschillende snelheden en ritmen, treffen elkaar en blijven soms voor enkele minuten in een bepaalde vorm staan. Het transporteren van een informatiestroom: een netwerk.

Afm. 13 x 8 x 19 m
Lichtbuis 5.5mm dik, computer

2002

Le Poème Electronique 2 | Breitnertoren hoofdkantoor Philips Amsterdam 2002

In de centrale hal van de Breitnertoren, het nieuwe Philips hoofdkantoor in Amsterdam, is een hoge spiegelwand geplaatst. In de spiegel lichten woorden op, ontleend aan de wereld die zich in het gebouw afspeelt - vergaderingen, vergadertijden, beurskoersen en het menu van de dag- en van kunstteksten, citaten, en gedichten. De woorden, hun ritme en de wijze waarop ze verschijnen, vormen een associatieve vertelling- een beeldverhaal. Zonder de woorden toont het werk zich als een “gewone” spiegelwand, en verwijst naar de spiegelzaal in het Paleis van Versaille.

Afm. 10.5 x 3.6 m
Spiegels, leds, computer

2001

Lost and Found | Hortustunnel Amsterdam 2001

Lost and Found bestaat uit 20 stills van geënsceneerde scenes, gefilm op een treinstation. De stills tonen mensen die elkaar vaarwel zeggen, die staan te wachten of verenigd worden. Ze hebben een sluimerende emotionele lading. Het formaat is toegespitst op de vitrines van de Hortustunnel en de panelen worden van achteren verlicht.

In samenwerking met Rob Jongbloed

Afm. 20 panelen van 80 x 215 cm
Prints op papier, lawaai, tl-buizen

Sjoert Daor | Stadskantoor Tilburg 2001

Op de gehele glaswand van het Stadskantoor met een aantal ramen als uitlopers, zijn glasheldere transparante kleurfolies in rood, groen, blauw, oranje en grijs aangebracht, waar teksten uit gesneden zijn. De inhoud van teksten heeft betrekking op de activiteiten in het gebouw en zijn een ‘state of mind’: flarden van gesprekken, de opsomming van geboortenamen, een gedicht, een uitroep, een verhaal. Deze raamvertellingen zijn zowel gericht op de wachtende bezoekers binnen, als de toevallige passanten buiten, waardoor teksten en gespiegelde teksten door elkaar heen kunnen staan.

22 ramen van 300 x 400 cm
Transparante folie in rood, groen, blauw, oranje en 3 grijstinten

2000

Another Red Letter Day | Kunst en Bedrijf Scholengemeenschap Sprengeloo Apeldoorn 2000

Acht verschillende geometrische vormen zijn verspreid over de gevels van de gebouwen van een school. Elke vorm bevat een printplaat met leds. In een ritmisch spel lichten hier drieletterwoorden in op en doven weer uit. Korte uitroepen, reagerend op elkaar als instrumenten in een orkest of kreten in een theaterstuk. Ze doemen op als tekstballonnetjes uit het gebouw, als uit een gebouw met gedachten. Daarnaast beweegt er op bepaalde tijden van rechts naar links een tekst over de acht vormen, om je bij de les te houden.

Afm. 85 x 85 x 85 cm x 8
Groen/transparant perspex, printplaten, ledpanelen, computer

Video van het werk

Lust for Life | Mueum Naturalis Leiden 2000

Over de gevel van Museum Naturalis in Leiden krioelen reusachtige, digitale micro-organismen. Ze bewegen in een geabstraheerde vorm van het Victoriameer over de lichtschacht als een kluit bacteriën of een schimmel op een boomschors. Als cellen in een druppel water onder een microscoop botsen ze, achtervolgen ze elkaar, vermenigvuldigen zich, groeien, klonen, gaan uiteen. Sommige langzaam, stapsgewijs, anderen snel. Weer anderen staan alleen maar te trillen. Soorten sterven uit of nemen in populatie toe. Onder de miscoscoop konden verschillende organismen in een waterdruppel op vorm en gedragspatroon worden geselecteerd. De organismen kregen tevens een karakter toegedicht, waardoor de uiteindelijke choreografie op dialoog is geschreven in een speciaal hiervoor ontwikkeld computerprogramma. Overdag is het werk vanaf de straat rondom het museum en vanuit de trein te zien en 's avonds ook vanuit de stad.

Afm. 8.5 x 8.5 x 0.02 m
100.000 leds in rood, groen, geel en blauw, kunststof, aluminium, besturingscomputer

1999

What Are Words Worth | Kunst en Bedrijf Calscollege IJsselstein 1999

Tien dikke 'woordenboeken' staan in de schappen van de boekenkasten in de mediatheek: in aluminium gegoten, met de opdruk en het reliëf van een antieke What Are Words Worth-editie, en met in de rug een ledpaneel gemonteerd in meebollend, rood plexiglas. De boeken zijn dragers van het ALFABET dat in vlakvullende kapitalen voortrolt om ‘at random’ stil te staan bij een willekeurige letter. Uit deze letter ontwikkelt zich een woord, waarna dat verder wordt uitgebreid met reeksen associatiewoorden, in achtregelige blokjes. De woorden-reeksen worden ook weer onderbroken door mededelingen, verwarringen, dichtregels of boodschappen. Er loopt een heel netwerk aan taal voorbij, alles lijkt met alles in verbinding te staan. Het simuleert het wezen van de bibliotheek waar al zoekende verbanden worden gelegd en kennis wordt vergaard.

Afm. 8x29x23cm x 10
Aluminium, leddisplays, computer, plexiglas

1998

Poetry Garden | Zwembad De Hoorn Alphen aan den Rijn 1998

Voor een zwembad liggen hoge golven van gras met daarin grote keien met digitale displays. Op de displays doemen teksten op die langzaam weer verdwijnen. Gelijk aan het bewegend licht van een baken, duikt uit het niets een poëtische zin, een mijmering of graffiti-achtige kreet op: ‘ahoy – ahoy’, 'hoe verder men keek, hoe groter het leek'. En net als op zee verdwijnen de beelden even plotseling als ze verschenen. De verhouding en maat van de golven zijn zo dat ze uitnodigen om erin plaatst te nemen.

Afm. 11 x 19 x 0.85 m
Aarde, gras, granietkeien, leddisplays

1997

Bolletje | Galerie Oele Amsterdam 1997

Op het venstertje verspringen met korte tussenpozen rode digitale letters. Achter elkaar gelezen leveren de lettercombinaties woorden op: eigenschappen en associaties van de hersenen. De eigenschappen als 'creativiteit', 'taalgevoel' en 'humor' worden respectievelijk geassocieerd met 'Picasso', 'Poezie' en de 'Mona Lisa'- begrippen uit de beeldende kunst. Er bevinden zich 60 eigenschappen met associaties in het Bolletje.

Afm. Ø 12 x 6 cm Geborsteld staal, leds

Time and Time Again 2 | Galerie Oele Amsterdam 1997

Van de twee digitale klokjes geeft één de tijd aan, terwijl op de ander dezelfde tijd in spiegelbeeld staat aangegeven. Vanaf het moment dat beide klokken gelijk staan, een gebeurtenis die acht keer per etmaal plaatsvindt, geeft de spiegelbeeld-klok tijdelijk de correcte tijd weer en vice versa. Op elk heel uur bewegen er, van rechts naar links geprogrammeerde teksten over de klokken, die te maken hebben met de begrippen tijd en kunst. Sommige letters van deze teksten zijn identiek aan de gespiegelde dan wel originele digitale cijfers.

Afm. 48 x 4 x 2 cm
Vernikkeld staal, leddisplays
Editie van 12

As Seen On Television | Galerie Oele Amsterdam 1997

Een spiegel gevat in een klassieke lijst, toont door middel van leddisplays ondertitels uit films. De teksten verschijnen als men voor de spiegel gaat staan.

Afm. 110 x 80 x 3 cm
Spiegel, leddisplays

The Things That Dreams Are Made Of | Galerie Oele Amsterdam 1997

Op de blanke houten tafel, stoel en boekenkast staan amorfe zwarte vormen en rijtjes leddisplays met letters die samen woorden vormen. Onophoudelijk maar in verschillend tempo veranderen deze woorden, als een letter vervangen wordt door een andere. De veranderingen zijn associatief tot stand gekomen en hebben een dichterlijke relatie met de zwarte vormen. Op onvoorziene momenten wordt deze poëtische en experimentele staat verstoord door woorden zoals GELD, TIJD, LIEFDE, die van rechts naar links over de leddisplays lopen.

Castle for Mike | Brooklyn Heights Promenade New York 1997

Met het invallen der duisternis worden vanaf Brooklyn Heights Promenade in New York aan de overkant van het water de contouren van een middeleeuwse burcht zichtbaar. De vorm ontstaat door het gericht inschakelen van de verlichting van 23 wolkenkrabbers op Manhattan. De wachttorens, transen en kantelen, die zich in het water van de East River weerspiegelen, vormen op deze manier een even monumentaal als vluchtig droombeeld.

Afm. 90 x 130 cm C-print, oplage van 10

1996

Gate of Paradise | Kunst en Bedrijf Nienoordcollege Leek 1996

Een entreepoort en twee doorzichtige 'deuren', opgebouwd uit glazen bouwstenen, bestemd voor een middelbare school. In de deuren is om de andere glazen bouwsteen een digitaal display tegen binnenkant geplaatst, waarbij de vele elektriciteitsdraadjes waarmee de leddisplays met elkaar verbonden zijn een visuele rol spelen. Op de displays verschijnen ogenschijnlijk willekeurige letters, die na enkele minuten met elkaar een tekst vormen die horizontaal of verticaal of diagonaal te lezen is. De tekst blijft ook weer een willekeurig aantal minuten staan. Kreten en zinnen als 'denk zelf', 'kijk om je heen', 'morgen ga ik het maken' komen voorbij, als opdracht aan de leerlingen. Als het hek sluit blijft er een tekst voor de nacht staan en worden de deuren van binnenuit blauw verlicht.

Afm. 3.5 x 0.66 x 2.35 m
Glazen bouwstenen, aluminium, leddisplays, computer

Here's Looking At You | City Space Culturele Hoofdstad Kopenhagen 1996

Het station: bij uitstek de plek waar mensen elkaar ontmoeten of afscheid nemen. Op het perron staan twee rijen rode zuilen, die elk een letter van de woorden LOST and FOUND dragen. Onder elke letter draaien video's. Korte, op het station opgenomen films van de kleine drama's die zich daar afspelen. Als een voyeur kan men door een telescoop naar deze scènes kijken, onder begeleiding van filmmuziek, gezongen door amateurs.

9 kiosken van Ø 1 x 2 m
staal, hout, 9 monitoren, 9 telescopen

1995

Killroy Was Here | Zuiderbad Amsterdam 1995

Zeven (kap)spiegels zijn verdeeld over 17 badhokjes. In elke spiegel bevinden zich digitale displays, waarmee horizontaal, diagonaal, of nog schuiner een tekst (digitale graffiti) op de spiegel kan verschijnen. Soms een lange dichtregel en een andere keer een enkel woord dat aan- en uitknippert. Zonder tekst is de spiegel een gewone spiegel. Elk hokje heeft een eigen sfeer en andere teksten In totaal zijn er 60 teksten en kreten geprogrammeerd: 'knuffel', 'poëzie is het onzichtbare laten verschijnen', 'beauty', 'hello', 'kusjes', 'mooi wel', 'mooi niet', 'elvis is alive', 'stress', 'veel seks is slecht voor je ogen'.

Afm. 27 x 19.5 x 3.5 cm
7 spiegels, leddisplays

1994

De Bovenkamer | Algemeen Rijksarchief Den Haag 1994

De thematiek van 'De Bovenkamer' -opslag en verwerking van gegevens- is onder meer ingegeven door de ruimte waar dit werk voor het eerst werd getoond: een kelder. De installatie bestaat uit vijf identieke archiefkasten die aaneen geschreven op metalen rails staan. Tussen de derde en de vierde kast is een smalle gang uitgespaard, waardoor een gedeelte van de inhoud te zien is. Elk van de in totaal 120 zichtbare archiefdozen is voorzien van een venstertje waarop met korte tussenpozen rode digitale letters verspringen. Terwijl alle venstertjes aan bod komen, is er voortdurend een aantal van acht dat op deze manier een reeks letters produceert. Achter elkaar gelezen leveren de lettercombinaties woorden op: associaties, gebaseerd op de functies van verschillende gebieden in de hersenen. Een installatie waaruit het geluid van een functionerend hersenstelstel klinkt, versterkt de suggestie van onderling communicerende hemisferen van het menselijk brein.

Afm. 180 x 180 x 400 cm
hout, karton, aluminium en leddisplays

Eigendom van Algemeen Rijksarchief Den Haag Mede mogelijk gemaakt door: Prins Bernhard Foundation Amsterdam

1993

Time and Time Again | Winschoter Dollard College Winschoten 1993

Op de symmetrische gevel van het Winschoter Dollard College zijn aan weerszijden twee grote digitale klokken aangebracht. Voortdurend geeft één ervan de juiste tijd aan, terwijl op de ander dezelfde tijd in spiegelbeeld staat aangegeven. Vanaf het moment dat beide klokken gelijk staan, een gebeurtenis die acht keer per etmaal plaatsvindt, geeft de spiegelbeeldklok tijdelijk de correcte tijd weer en vice versa. Om het lesuur bewegen er, van rechts naar links geprogrammeerde teksten over de klokken die te maken hebben met de begrippen ‘school' en 'tijd'. Sommige letters van deze teksten zijn identiek aan de gespiegelde dan wel originele digitale cijfers. Een trapeziumvormige plaat, beneden op het schoolplein, weerkaatst de cijfers van een van de klokken in verticale richting. Op het terrein bevinden zich bovendien acht kubusvormige zitelementen, waarvan er één recht tegenover het trapezium geplaatst is. In het oppervlak van deze plaat is een wetenschappelijke definitie van tijd gegraveerd.

Afm. 1.5 x 2.75 x 0.04 m
Staal, leddisplays, computer

In The Company Of... | Arnhem 1993

In mijn opdracht hebben zeven klassieke beeldhouwers ieder een portretkop van mij gemaakt. In de sokkels van de portretkoppen zijn geluidsbandjes gemonteerd. Door een druk op de knop krijgt de toeschouwer een verhaal, een gedachte, een mening te horen -bij ieder portret een commentaar, gesproken door verschillende personen.

1991

Seasonal Flowers | Tokyo Biënnale Metropolitan Art Museum & Municipal Art Museum Tokyo 1991

Het gegeven: een standaard kist van 170x140x200 cm, voor elke deelnemende kunstenaar aan de Biënnale van Tokyo. Ik maakte een uitstalkast met binnenin twee leeskranten. Op de linker loopt de tekst 'a case of beauty' en op de rechter komt die tekst in spiegelbeeld voorbij.

Afm. 1.7 x 1.4 x 2 m
Hout, metaal, beauty-cases, folie en 2 leeskranten

Grensscène | De Gang - De Tuin Beuningen 1991

Een replica van de grensmarkering van het drielandenpunt, geplaatst in Beuningen.

Samen met Rob Jongbloed

Afm. 3.5 x 0.7 x 2.5 m
Beton, aluminium, Das boetseerklei, bladgoud

1989

Euere Gunst Unser Streben | Berlijn/ Amsterdam/Berlijn West/DDR/Madrid/Bahnhof Westend, 1989

Drie grote, pluche honden hebben de menselijke maat en verschillen onderling in kleur en in details. Ze reizen rond door Europa en doen o.a. Berlijn, Madrid en Amsterdam aan. Een attractie met de première in een glasdoorgang van een oud stationsgebouw in Berlijn, waar een cirkel van autobanen op dezelfde hoogte omheen ligt. (De foto's tonen de honden in de Aula van de Rijksakademie)

Afm. 0.85 x 0.85 x 2.15 m (3x)
Frame, pluche en vulling

Bien Trouvé | Museum voor Moderne Kunst Arnhem 1989

In het midden van een koepel van het Museum voor Moderne Kunst in Arhmen zitten vijf realisten, rondom een te grote en te hoog op de poten staande ronde tafel. De realisten, bestaande uit de zelfportretten van Carel Willink, Charlie Toorop, Edgar Fernhout, Chris Lebeau en Dick Ket (een keuze uit de collectie van het museum) gaan op de vijf monitoren, onder flarden van een stemmend orkest en geroezemoes van een gesprek, langzaam over in hun eigen spiegelbeeld. De spiegeling vindt als je deelneemt op vele manieren plaats, tot in het glimmend tafelblad aan toe.

Afm. 4.3 x 4.3 x 2 m
Metaal, hout en videomonitoren

Collectie: Museum voor Moderne Kunst in Arnhem

1988

Nature Morte | Galerie René Coelho Amsterdam 1988

Een dierentuinkooi met daarin een monitor, het monitorbeeld wordt gevuld door een close-up van een pulserende zebraflank. Buiten de kooi hangt een opgezette zebrakop.

Afm. 3 x 3 x 2 m
Staal, monitor, opgezet zebrahoofd

Eigendom: Rijksdienst Beeldende Kunst

12 Sculpturen met Bewaking | Stedelijk Museum Schiedam 1988

Dit project, ontwikkeld voor het Stedelijk Museum te Schiedam, omvat het gehele museum. Over de wanden en de vloeren van de zalen zijn zeer grote houten sculpturen opgericht en neergelegd. De monumentale installatie verdeelt het museum in zwarte en witte vlakken. In de entreehal staan bewakingscamera’s opgesteld waarop het woord WATCH te lezen is. De letters ljjken twee dimensionaal. Pas bij nadere beschouwing, als de bezoekers die door de beeld heenlopen op gaan vallen, wordt duidelijk waarnaar je kijkt- en waar je zelf doorheen gelopen bent.

Het Stedelijk Museum Schiedam is een bewuste keuze geweest, omdat dit museum wat architectuur en bewakingssysteem betreft voldeed aan het concept. De openingshandeling werd verricht door 12 suppoosten uit verschillende musea.

Variabele afmetingen (12x)
Hout, beveiligingscamera's, monitoren

1986

Wildebeest | Aorta / De Aanloop Amsterdam 1986

Op een savanne in de vorm van een pels, nagebouwd van zand en miniatuurbomen, bevindt zich een kudde van 47 speelgoedgnoes. De gnoes zijn opgesteld alsof zij over de savanne draven. Achter hen ongeveer in het midden op de pels staat een monitor, waarop onder het geluid van donderde hoeven een vluchtende kudde gnoes is te zien. Boven dit geluid het geronk van een vliegtuig, dat de beesten al duikend achtervolgt. Af en toe weerklinkt een schot.

Afm. 2.5 x 1.75 m
Zand, plastic gnoes, miniatuurbomen, monitor, boetseerklei

1985

Work to Do | Marconiplein Rotterdam 1985

Op de drie torenflats van het Europoint complex aan het Marconiplein in Rotterdam ontstaat door middel van het gericht aan- en uitschakelen van de kantoorverlichting de tekst 'WORK TO DO’. De tekst komt naarmate het donkerder wordt op en is door de gunstige ligging van de torens vanaf grote afstand te lezen.

3 torenflats, 21 verdiepingen hoog, landbouwplastic zeilen, kantoorverlichting

1984

Giovanni Arnolfini en Zijn Jonge Vrouw | ZWN Lerarenopleiding Delft 1984 / Berlin Art Week Berlijn 2014

Van Eyck heeft zichzelf in 1434 als getuige van het huwelijk geschilderd in de spiegel van dit beroemde schilderij. De spiegel is hier vervangen door een monitor, die verbonden is met een niet direct zichtbare camera. De toeschouwer ziet zichzelf in de spiegel en is getuige, zoals hij door de huidige media overal getuige van kan zijn.

Afm. 100 x 135 x 2 cm
Monitor, camera, print op canvas

Golden Years | ZWN Lerarenopleiding Delft 1984

Het beeld van een Amerikaanse auto wordt geprojecteerd. De bewegende delen van de auto zijn vervangen door monitoren, op de monitoren zijn draaiende wielen te zien en ikzelf (met wapperende haren) achter het stuur. Het geluid is van de rijdende auto en het omringende verkeer, met David Bowie's Golden Years op de radio.

Zo plotseling als in een droom, wanneer het licht aan gaat, stoppen de projectie en de monitorbeelden- alles blijkt een illusie en er blijft een witte plaat van 6.80 m. lang in de vorm van een Amerikaanse auto over.

Afm. 7 x 1.5 x 0.06 m
hardboard, 3 monitoren, diaprojector